Dysleksi er lesevansker som skyldes en medfødt svekket evne til å oppfatte lydene i et ord. Dyslektikere strever med å forbinde bokstaver og lyder og de har problemer med å trekke lydene sammen til uttalen av et ord.
Det er ingen sammenheng mellom dysleksi og generell evne til å lære.
Lesevansker kan skyldes andre forhold enn det som forårsaker dysleksi. Dårlig hørsel, svekket syn, konsentrasjonsvansker, emosjonelle problem, mangelfull opplæring kan hemme lesingen. (Logometrica). Elever med spesifikke vansker må derfor få lov til å kompensere med hjelpemidler.
Høien og Lundberg (2012) har definert dysleksi som en “forstyrrelse i kodingen av skriftspråket, forårsaket en svikt i det fonologiske system”.
Det er store individuelle variasjoner, men her er noen kjennetegn på dysleksi:
Logometrica.no
Det er store variasjoner fra elev til elev, men her er noen kjennetegn på dysleksi:
Logometrica.no